Internet to nie miejsce na powieść złożoną z kilku „opasłych” tomów, ani esej „rozwleczony” na kilka stronic. Choćby dzieła te zasługiwały nawet na najlepsze nagrody, żaden Internauta nie przeczytałby ich do końca. Dlaczego? Bo w Internecie obowiązuje zasada KISS.

Keep It Short and Simple

Wartość merytoryczna, poprawność językowa, oryginalność marketingowa – to najważniejsze zasady obowiązujące podczas pisania na potrzeby Internetu. Wynika z tego, że bardzo dobry warsztat pisarski jest jak najbardziej potrzebny, ale równie ważna jest umiejętność precyzyjnego przekazywania informacji, najlepiej w formie „skondensowanej”.

Dlatego właśnie pojawiła się zasada KISS, czyli Keep It Short and Simple – krótko, prosto, ale treściwie, a przede wszystkim na temat.

Bo internaucie czasu brak

Internauci nie poświęcają zbyt wiele czasu jednemu serwisowi, bardzo szybko rezygnując z przeglądania jego stron, jeśli od razu nie znajdą dla siebie nic interesującego. Z tego powodu nieustannie trzeba zabiegać o internautów, starać się przyciągnąć ich uwagę i zatrzymać na stronie. Dlatego trzeba redagować treści zgodnie z ich oczekiwaniami, które wynikają z możliwości ich percepcji. Zatem, zgodnie z zasadą KISS, należy:

  • pisać zwięźle i prosto,
  • szybko przejść do rzeczy,
  • ograniczyć się do najważniejszego.

5 – tego się trzymaj

1. „Nie lej wody” – bądź zwięzły, ale konkretny. Jeśli konieczne jest uwzględnienie dodatkowych informacji, zawsze można to uczynić, wykorzystując inną formę contentu, na przykład wykres, grafikę, prezentację.

Uwaga! Obszerny tekst sprawdzi się pod warunkiem, że będzie naprawdę ciekawy.

2. „Nie zaśmiecaj Internetu” – algorytm tego nie wybacza. Teksty muszą być przydatne dla użytkowników, którzy w większości szukają w Internecie informacji (czasami też rozrywki). Zatem, tekst musi być użyteczny, a najlepiej sprawdzają się porady, wskazówki, badania i przykłady z życia wzięte.

Uwaga! Aby dostarczyć użytkownikom przydatnych treści, trzeba zrozumieć ich potrzeby.

3. „Nie wygłaszaj nudnych monologów” – w Internecie prowadzi się dialog z użytkownikami, dlatego ważna jest konwersacyjność prowadząca do interaktywności. Jest to możliwe do zrealizowania pod warunkiem, że w tekście pojawią się odpowiedzi na pytania użytkowników.

Uwaga! Preferowana jest bezpośrednia forma zachęcająca do dialogu prowadzonego na stronie.

4. „Dostosuj się do odbiorcy” – w przeciwnym razie tekst nie zostanie zrozumiany. Zawsze trzeba dobrze się zastanowić, do kogo będzie kierowany tekst, kim jest potencjalny odbiorca – ekspertem czy laikiem, a także jakie są jego potrzeby. Wówczas dobór słów nie będzie problemem.

Uwaga! Fachową terminologią można posługiwać się w tekstach kierowanych do ekspertów.

5. „Zachowaj czytelną strukturę” – przejrzysty tekst łatwiej i szybciej się czyta, dlatego wskazana jest forma składająca się z: tytułu, leadu, nagłówków, akapitów.

Uwaga! Elementy graficzne również czynią tekst przejrzystym, dodatkowo go urozmaicając.

Hipertekstowa mapa dla użytkownika

Content w serwisach internetowych obecnie jest bardzo rozbudowany. Składają się na niego liczne teksty, zdjęcia, grafiki czy filmy. Dlatego warto pomóc użytkownikom w odnajdywaniu elementów łączących się ze sobą, zamieszczając w odpowiednich miejscach linki wewnętrzne. Ułatwia to odnajdywanie dodatkowych informacji zlokalizowanych w serwisie, a związanych z opisywanym w danym miejscu zagadnieniem.

Zobacz wizualne podsumowanie zasad w 5 efektownych punktach – Wodna metafora zasad pisania w Internecie.

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź