Konsument przed podjęciem decyzji zakupowej czerpie informacje z wielu różnych źródeł. Dlatego też content marketing zakłada promocję marki poprzez użyteczne i wartościowe treści i już w początkowej fazie tego procesu pomaga budować zaufanie względem marki.
Strategia zarządzania content marketingiem składa się z kilku etapów, które muszą zostać zrealizowane dla osiągnięcia sukcesu.
Etap I – zdefiniowanie celu
Przystępując do opracowywania strategii zarządzania treścią, najpierw należy scharakteryzować markę i określić jej cele – te najważniejsze dla rozwoju i realne do osiągnięcia. Następnie trzeba wskazać przewidywany czas ich realizacji.
Etap II – segmentacja grupy docelowej
Najważniejsze to zrozumieć potrzeby odbiorców (konsumentów), sprecyzować ich oczekiwania, poznać zachowania. Konieczne trzeba więc określić grupę docelową, a następnie scharakteryzować wchodzące w jej skład persony – niezbędna jest tzw. segmentacja grupy docelowej. Identyfikując grupę docelową, trzeba sprawdzić, co najbardziej angażuje jej członków, czym najbardziej się interesują i co ma na nich największy wpływ.
Etap III – tworzenie content marketingu
Kolejnym krokiem jest przygotowanie bardzo dobrego content marketingu złożonego z najlepszych treści – ważny jest tu tak tekst redagowany przez copywritera, jak i wizualizacja tworzona we współpracy z art designerem.
W content marketingu trzeba pamiętać o wartości merytorycznej i atrakcyjności treści, które zawsze muszą:
- być zgodne z wizerunkiem marki,
- odpowiadać oczekiwaniom person tworzących grupę docelową,
realizować poszczególne cele marki.
Etap IV – kanały dystrybucji
Już w trakcie przygotowywania treści należy wybrać kanały dystrybucji. Każdy z nich trzeba dobrze sprawdzić pod względem pełnionej funkcji, aby dobrze prawidłowo połączyć je w jednolitą strukturę umożliwiającą skuteczną komunikację z odbiorcami. Przebieg kampanii opartej i strategię content marketingu powinien być na bieżąco monitorowany, aby odpowiednio szybko reagować na zachowania użytkowników i wprowadzać ewentualne zmiany, w celu dostosowania treści do . Monitoring zapewnia wyniki, które są podstawą dla ulepszeń.
Wiarygodny content marketing…
… to treści dedykowane określonej grupie docelowej, niosące ze sobą wartość merytoryczną zawartą w atrakcyjnej formie przekazu. Zamiast tradycyjnej reklamy odbiorca otrzymuje:
- artykuły eksperckie dotyczące zagadnień danej branży,
- recenzje produktów,
- porady ekspertów,
- video instruktażowe lub o charakterze rozrywkowym,
- ebooki będące formą poradników.
Ważne, aby content marketing składał się z wielu różnych, wartościowych i oryginalnych treści. Cechą wspólną wszystkich materiałów wchodzących w skład tego tak zróżnicowanego zestawu jest wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom – dostarczanie użytkownikom odpowiedzi na stawiane przez nich pytania, pomoc w rozwiązywaniu problemów – czyli spełnianie ich oczekiwań. Ponieważ content marketing pomaga użytkownikom, ci nabierają zaufania do marki, co przekłada się na trwałe relacje na linii klient-marka.
Content marketing to element strategii długofalowej, opartej na komunikacji pozbawionej cech sprzedażowych. Za pomocą wartościowych treści trzeba pomagać konsumentowi, a nie wzywać go do działania za zasadzie „call to action”. Pożądane jest też, aby konsument sam znajdował treści rozpowszechniane w różnych miejscach w Internecie.