Marka Chanel to nie tylko ubrania i perfumy, ale również torebki, kosmetyki i wiele innych produktów. Firma ceniona jest w świecie mody zarówno za historię marki i renomę, jak też za oferowanie luksusowych produktów.

„Mała czarna”

Słynna sukienka została wprowadzona do świata mody w 1926 roku.  Coco Chanel wprowadziła „małą czarną” do świata mody. Sukienka jej projektu pojawiła się w magazynie „Vogue”. Była to prosta, ale elegancka sukienka z czarnej krepy, z długimi, wąskimi rękawami noszona ze sznurem białych pereł. Wkrótce została również nazwana „uniformem wszystkich stylowych kobiet”, zyskując coraz większą popularność .„Vogue” porównał „małą czarną” do popularnej wówczas marki samochodów „Ford” (którego twórca mawiał, że samochód ów może występować w każdym kolorze, pod warunkiem, że jest to czarny). Sukces tego pomysłu wiązał się z tym, że strój ten był uniwersalny oraz mógł być dostępny dla każdej kobiety, bez względu na status społeczny.  Chanel chciała tworzyć dla wszystkich kobiet, nie tylko bogatych. Często ozdabiała swoje sukienki biżuterią wykonywaną z tanich surowców.

Logo Coco Chanel

Logo czyli słynne odwrócone litery C powstało w momencie wprowadzenia na rynek jej perfum. Wcześniej jej logotypem był lew, który był jej znakiem zodiaku. Pojawiał się na guzikach. Logo Chanel, zostało zaprojektowane przez  Coco Chanel w 1925 roku. Istnieją różne wersje historii tego, jak powstało jedną z najbardziej pożądanych symboli. Jedna z nich mówi, że inspiracją do aktu twórczego był pobyt w sierocińcu.

Znajdowały się tam panele z geometrycznymi wzorami. Węzły i pętle wyglądają jak prototypy podwójnego C. Druga z tych teorii miała symbolizować uczucie Coco Chanel do Boya Capela, z którym była związana i który sfinansował jej pierwszy butik.

Słynny zapach

Ważnym wydarzeniem w życiu projektantki było poznanie Ernesta Beaux. Był to utalentowany perfumiarz. Miał on dla niej stworzyć perfumy. Jak wspominał stworzył różne kompozycje, kobieta wybrała ich kilka a wśród nich numer 5, ponieważ interesowała się numerologią uznała, że ta liczba przyniesie jej szczęście.  Oficjalna premiera perfum odbyła się w połowie 1922 roku. Rok wcześniej jednak Coco Chanel chcąc zbadać rynek rozdała 100 flakoników  swoim najlepszym klientom. Do popularności perfum przyczyniła się również wypowiedź Marylin Monroe.  W udzielonym w 1954 roku wywiadzie na pytanie w czym sypia odpowiedziała, że ubiera się w kilka kropli zapachu Chanel nr 5. Później kultowy zapach reklamowały między innymi  Catherine Deneuve, Vanessa Paradis, Nicole Kidman. Pomimo upływu czasu, wciąż stanowi przedmiot pożądania kobiet. Stał się symbolem luksusu.

Tytan pracy

Coco zaprzestała projektowania na początku II wojny światowej. Powróciła w latach pięćdziesiątych. Stworzyła wtedy słynny żakiet bez kołnierzyka, który przyniósł jej jeszcze większą popularność. Pomimo swojego podeszłego wieku Chanel nie przestawała pracować. U kobiety doszło do niewyjaśnionego uszkodzenia nerwu, który objawiał się paraliżem palców. Wydawać by się mogło, że może to ją zniechęcić do dalszego działania. Tak się nie stało. Wzbudzała podziw wśród ludzi.  Trzymała w sparaliżowanych palcach nożyczki, ciągle coś poprawiała.

Chanel zmarła w 1971 roku. Pracowała do końca i odeszła w trakcie przygotowań do kolejnego pokazu. Od 1983 roku dom mody Chanel prowadzi słynny projektant Karl Lagerfeld.

Autor: Katarzyna Kidacka

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź