Dlaczego lead, czyli wprowadzenie do artykułu, jest najważniejszym elementem tekstu? Ponieważ od niego zależy, czy odbiorca będzie czytał dalej. A odbiorca przeczyta, jeśli lead wzbudzi jego zainteresowanie, wywoła emocje, w przeciwnym razie zrezygnuje z artykułu. Jak zatem napisać efektowny i skuteczny lead? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.
Co to jest lead?
Lead jest wprowadzeniem, efektowną zajawką artykułu, informującą o jego zawartości i skłaniającą czytelnika do zapoznania się z treścią. Od zawartych w leadzie słów zależy odbiór artykułu. Dlatego uważa się, niestety bardzo słusznie, że ta część tekstu jest najbardziej wymagająca i czasochłonna. Mimo że lead pełni funkcję wprowadzenia, może być pisany zarówno na początku, jak i na końcu prac redakcyjnych. Czasami nawet ta druga opcja wydaje się łatwiejsza, ponieważ kompletny tekst jest doskonałą bazą dla przygotowania efektownego i chwytliwego leadu, który powinien:
- zawierać kwintesencję tekstu,
- przedstawiać najbardziej istotne elementy tekstu,
- eksponować elementy strategiczne tekstu,
- nawiązywać do najważniejszych zagadnień opisanych w tekście.
Lead zawsze jest wyeksponowaną częścią artykułu (pogrubiona czcionka).
Jak zbudowany jest lead?
Jak każdy element tekstu, również lead tworzony jest według określonego schematu konstrukcyjnego, na który składają się następujące zasady:
- objętość w przedziale 200 – 400 znaków,
- zdania pojedyncze lub złożone (nie należy stosować wielokrotnie złożonych),
- stosowanie wyrazów prostych i zrozumiałych (nie należ używać słów obcobrzmiących),
- w przypadku SEO należy uwzględnić słowa kluczowe.
Aby wprowadzenie pełniło funkcję informacyjną, przy jego pisaniu warto odpowiedzieć sobie na pięć zasadniczych pytań:
- kto?
- co?
- gdzie?
- dlaczego?
- kiedy?
Odpowiedziami na te pytania będą informacje zawarte w tekście.
Wpływ leadu na odbiorcę
Dobrze napisane wprowadzenie powinno zaintrygować odbiorcę, wzbudzić jego zainteresowanie, podsycić chęć do przeczytania tekstu. Bardzo często konieczne staje się wypływanie na emocje czytelnika, wzbudzanie u niego określonych stanów uczuciowych, jak śmiech, wzruszenie, zaskoczenie, pragnienie.
Tym samym, lead musi łączyć w sobie dwa aspekty. Z jednej strony stanowi przecież streszczenie artykułu, a z drugiej jest swego rodzaju „przynętą”. Jak zatem pogodzić te dwa czynniki? Najlepiej, jeśli informacja o zawartości artykułu jest ciekawie skonstruowana, uważając jednocześnie, aby zaraz na początku nie ujawniać wszystkich zagadnień opisanych w tekście.
Rodzaje leadów
Informacja ciekawie skonstruowana może przybierać różne formy. Najczęściej stosowane są leady:
- informacyjny – będący streszczeniem artykułu, sygnalizuje jego zawartość i tematykę,
- pytanie – zawierający pytanie i odpowiedź na nie, które muszą być odniesieniem do zawartości tekstu, a jednocześnie kwestią potencjalnie rozważaną przez odbiorcę,
- cytat – stanowiący wypowiedź istotną w kontekście tematyki tekstu, w związku z czym podkreśla znaczenie artykułu,
- historia – wzbudzająca emocje i zainteresowanie, może być faktem lub anegdotą, ale musi wiązać się z tematyką artykułu.