Nagłówek jest wewnętrznym tytułem tekstu, stąd też inna jego nazwa – śródtytuł. Ponieważ zapowiada, co będzie w kolejnym akapicie lub akapitach, jego stosowanie ma na celu ułatwienie czytelnikowi orientowanie się w treści. Jednak nagłówek nie tylko powinien pomóc w odnalezieniu informacji, ale powinien też zaintrygować, zachęcić do czytania. Oto kilka sposobów tworzenia tej ważnej części tekstu.

Dwie funkcje nagłówka

Nagłówek pełni dwie funkcje. Informuje o myśli zawartej w akapicie (akapitach), jednocześnie intrygując potencjalnych czytelników. Sygnalizuje więc tematykę tekstu, ale też wzbudza zaciekawienie. Dlatego tak ważne, aby był naprawdę dobry. Niestety, jeśli nagłówek nie jest dobry, tekst z pewnością nie zostanie przeczytany.

Jaki powinien być skuteczny nagłówek? Przede wszystkim:

  • zwięzły i konkretny,
  • intrygujący i wartościowy,
  • adekwatny względem tekstu i zgodny z oczekiwaniami odbiorcy.

Uwzględniając powyższe aspekty, szanse, iż tekst zostanie przeczytany, zwiększają nagłówki, które:

  • przyciągają uwagę,
  • wzbudzają ciekawość,
  • zawierają wartościowe informacje,
  • wskazują korzyści.

Nagłówkowe zasady Briana Clarka

O tym, jak tworzyć naprawdę skuteczne śródtytuły, powstało wiele teorii. Jedną z nich stworzył Brian Clark, który wskazał cztery reguły dobrych nagłówków:

  1. Uwzględnienie korzyści istotnych dla określonej grupy docelowej.
  2. Unikanie przesadnych zapewnień na rzecz wiarygodności.
  3. Analiza sprawdzonych i efektywnych nagłówków.
  4. Korzystanie ze sposobów oddziałujących na grupę docelową.

Należy pamiętać, aby nagłówek wyróżnić, przecież jest on elementem nawigacyjnym tekstu. Ponadto:

  • wszystkie nagłówki w jednym tekście muszą posiadać taką samą formę gramatyczną,
  • nagłówki mogą mieć formę stwierdzenia lub pytania,
  • nagłówki zawsze mają charakter wyeksponowanych haseł.

Praktyczne wskazówki

Podobnie, jak w przypadku tytułu, również nagłówek może być tworzony w oparciu o gotowe schematy. Można wskazać kilka praktycznych sposobów:

  1. konkretna informacja podana w formie bezpośredniego stwierdzenia,
  2. intrygujące pytanie budzące ciekawość odbiorcy,
  3. intrygująca sensacja,
  4. informowanie o wyjątkowych korzyściach dla odbiorcy,
  5. odpowiedź na pytanie zadawane przez odbiorcę,
  6. sugerowanie rozwiązania określonego problemu,
  7. zachęcająca i przekonująca rekomendacja,
  8. call to action.

Skuteczne nagłówki często zawierają liczbę wskazującą na ilość korzyści, wskazówek, sposobów itp. i równie często zaczynają się od „jak” rozpoczynającego potencjalne pytanie odbiorcy. Co ważne, takie nagłówki od razu sugerują, że w danym akapicie znajdą się rozwiązania problemów i oczekiwane korzyści. Na przykład: Jak stworzyć skuteczny nagłówek? Poznaj 8 praktycznych wskazówek.

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź