Baśnie, mity, legendy – są przekazywane już od najdawniejszych czasów, głównie dzieciom. Dlaczego? Ponieważ wzbudzają ciekawość, intrygują, skłaniają do myślenia, a przede wszystkim do przyjęcia określonej postawy. W jaki sposób? Po prostu. Ich fabuła zawiera zbiór określonych wzorców zachowań, postaw, reakcji na życiowe sytuacje, a jej bohaterami są archetypy.

Fantastyczne opowieści, którymi ludzie fascynują się od wieków, miały na celu kształtowanie osobowości człowieka i uczenie go o zjawiskach otaczającego go świecie. Czyniły to poprzez historię o człowieku i człowiekowi bliską, pozwalającą odbiorcy identyfikować się ze zdarzeniem i z bohaterem. Opowieść była pełna symboli i motywów, które dodatkowo działały na świadomość i emocje odbiorcy, przez co stawał się on bardziej podatny na przekazywaną przez historię wartość, ideę.

Współczesne znaczenie opowieści

Opowieść nie straciła na znaczeniu również i dziś, przedstawiana w formie artykułów prasowych, reportaży, książek czy filmów nadal budzi ogromne emocje u odbiorców, w pewien sposób kształtując osobowość człowieka. Ludzie nadal chętnie sięgają po historie prawdziwe i anegdoty, ponieważ wzbudzają one ciekawość, przykuwają uwagę, a co najważniejsze zapadają w pamięć. Kto nie pamięta zasłyszanych jeszcze w dzieciństwie baśni i legend, w których dobro walczy ze złem? Zapewne są one w pamięci każdego.

Ze względu na siłę oddziaływania i swą wiarygodność, opowieść stała się alternatywą dla klasycznych metod marketingowych. Zamiast przekazywać informacje w formie tradycyjnej reklamy, w którą raczej nikt już nie wierzy, a niektórzy już nawet nie zwracają na nią uwagi, marketerzy przedstawiają je z pomocą opowieści. I rzeczywiście, jest ona pozytywnie postrzegana, ale  pod warunkiem, że jest ciekawie opowiedziana.

Storytelling alternatywną reklamy

Pomysł na przekazanie informacji za pomocą opowieści to storytelling, a jego największą zaletą jest to, że określona idea, na której opiera się kampania, przekazywana jest w sposób obrazowy, a co za tym idzie przystępny i łatwy do zapamiętania. W dobie Internetu storytelling to doskonały sposób na dotarcie do ludzi, a dodatkowo dzięki świetnie przedstawionej opowieści odwołanie się do ich emocji – poglądów, wrażliwości.

W ten sposób buduje się relacje z odbiorcą, zdobywa się jego zaufanie, przedstawia się usługi, podpowiada rozwiązania, prezentuje idee. Ten rodzaj komunikacji jest przy tym nienachalny, ponieważ nie narzuca się odbiorcy własnych poglądów, a jedynie przedstawia się je w kontekście określonej rzeczywistości, z którą odbiorca może się identyfikować. Dzięki temu korzyść czerpie zarówno marka, jak i konsument, który w ten sposób otrzymuje wartościowe informacje.

Niezapomniana kampania ze storytellingiem

Trzeba więc podkreślić, że w storytellingu bardzo ważne jest dostarczenie opowieści, która będzie przydatna dla odbiorcy, ponieważ podpowie rozwiązanie problemu, będzie odpowiedzią na stawiane pytania, rozwieje wątpliwości.

Storytelling jest więc nie tylko skutecznym narzędziem komunikacji, ułatwiającym nawiązanie i podtrzymanie relacji marki z konsumentem, ale też perswazji. W historii dopasowanej do oczekiwań odbiorcy skrywa bowiem określoną ideę, której przekazanie jest celem kampanii realizowanej z wykorzystaniem storytellingu.

Tym samym korzystanie z tej alternatywnej metody promocji staje się dla firm niejako koniecznością.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź