Jak w kilku słowach przedstawić tematykę i specyfikę artykułu, aby zachęcić do jego przeczytania? Chwytliwe streszczenie artykułu w zaledwie kilku słowach dla wielu wydaje się sztuką niemal niemożliwą. A jednak jest kilka skutecznych sposobów. Jakich? Przeczytaj, a się dowiesz!

Prawo Internetu

Internet rządzi się swoimi prawami, z których wynikają zasady redagowania tekstów. Dlatego, biorąc pod uwagę, że:

  • tylko 10% użytkowników przewija stronę,
  • 80% osób czyta tytuł i nagłówek, tylko 20% osób czyta pozostałą część tekstu,
  • autor tekstu ma około 10 sekund, by zainteresować internautę,

początek powinien wręcz „rzucać na kolana”. Ale jak wiadomo, w 99% przypadków tytuły wcale nie są aż tak intrygujące, a mimo tego niektóre zachęcają do przeczytania tekstu. W czym tkwi sekret? W umiejętnym stosowaniu zasad obowiązujących copywritera, a wynikających ze specyfiki Internetu i oczekiwań internautów.

„Tytułowe” reguły

Z założenia tytuł informuje o tematyce artykułu, ale niewskazane jest, by od razu zdradzał wszelkie ujawnione w tekście tajemnice. Zatem dobrze skonstruowany tytuł:

  • intryguje – im bardziej wymyślny, tym bardziej oddziałuje na odbiorcę i skłania go do myślenia, dlatego praktykowane są ciekawe konstrukcje stylistyczne oparte o różne zabiegi językowe,
  • informuje – konkretne przedstawienie opisywanej w artykule tematyki pozwala zorientować się odbiorcy, o czym jest tekst,
  • sygnalizuje – zapowiada określone korzyści pożądane przez odbiorcę, a wynikające z jego potrzeb i oczekiwań, na które poszukuje odpowiedzi.

Idealny tytuł to połączenie wartości merytorycznej z efektem stylistycznym i obietnicą korzyści. Musi być rzetelny, atrakcyjny i zwierać w sobie wartość informacyjną (aby wiadomo było, o co chodzi w artykule), marketingową (dzięki temu łatwiej będzie o zainteresowanie odbiorców), wyszukiwawczą (którą stanowi słowo-klucz dla użytkownika i słowo kluczowe dla robotów wyszukiwarek).

Osadzony w kontekście

Tytuł nie może być abstrakcją oderwaną od rzeczywistości. Dlatego przy jego tworzeniu potrzebna jest znajomość kontekstu, na który składa się wiedza o:

  • o opisywanym zagadnieniu, czyli przedmiocie tekstu (i o tym, co w danym zagadnieniu jest najważniejsze dla odbiorców, ponieważ to właśnie powinno być wyeksponowane),
  • grupie docelowej, będącej odbiorcą tekstu (wiedza na temat doświadczeń i potrzeb odbiorców),
  • kanale dystrybucji, w którym pojawi się tekst (specyfika kanału, ale też inne tego typu przekazy).

Tworząc tytuł, trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że od tych kilku słów będzie zależało, czy artykuł zostanie przeczytany. Nawet najbardziej wartościowa treść nie zyska czytelników, jeśli tytuł nie będzie zgodny z zasadami wynikającymi ze środowiska Internetu.

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź