Zapewne ani Levi Strauss, ani Jacob Davis nie przypuszczali, że ich spodnie w XX wieku tak śmiało wkroczą do świata mody, stając się wyznacznikiem pewnego stylu. Obecnie jeansy Levis produkowane są w wielu różnych fasonach, damskich oraz męskich, i sprzedawane w ponad 120 krajach. Oto krótka historia sukcesu „blue jeans”.

Po prostu spodnie

Pierwsza para jeansów od Straussa i Davisa miała bardzo prosty krój – jak to zwykłe ubranie robocze. Dwie nogawki, jak to spodnie, do tego szelki z klamrą z tyłu i guzikami. Zaledwie jedna kieszeń, dość mała, znajdująca się po prawej stronie, i oczywiście słynne nity wzmacniające spodnie. Nic nadzwyczajnego, ale przecież nie fason w tym czasie był najważniejszy, lecz wytrzymałość spodni.

Dwa konie i numer 501

Aby jeszcze bardziej wyróżnić swój produkt spośród innych mu podobnych – bo przecież nie takich samych, Levi i Jacob przyozdobili spodnie skórzaną naszywką. W 1886 roku pojawił się symbol jeansów Levi’s znany do dziś – logo z dwoma odwróconymi do siebie końmi. Wkrótce też, około 1890 roku wspólnicy zdecydowali, aby na każdej parze pojawiało się oznaczenie liczbowe, będące w istocie numerem serii. Tak narodził się model 501 – jeansy Levi’s 501, który swoją premierę miał początkiem XX wieku. W tym czasie dodano też drugą tylną kieszeń, a dwie dekady później szlufki – gdyż modne stały się paski.

[pull_quote_center]Rok 1890 to również czas kiedy do domeny publicznej trafił patent na nity, dotąd zarezerwowany wyłączone dla marki Levi’s. Metalowe wzmocnienia stosunkowo szybko zaczęły stosować inne marki, w tym największy dziś konkurent jeansów Levi’s, Wrangler.[/pull_quote_center]

Lata 30-ste do kolejne rewolucje w fasonie blue jeans. Na tylnej kieszeni pojawiło się łukowate przeszycie (tzw. Arcuate opatentowane w 1943 r.), a prawdziwym przełomem wydaje się zastąpienie guzików zamkiem błyskawicznym. Natomiast dodanie czerwonej wszywki Red Tab z białym napisem odróżniającej oryginalne Levi’s od innych tego typu spodni to niemal przysłowiowa „kropka nad i”.

jeansy_levis

Również dla kobiet

Mimo że kobiety na Dzikim Zachodzie miały odwagę zakładać spodnie (często jako bunt przeciw dyskryminacji płci), spodnie oficjalnie do mody damskiej weszły dopiero po I wojnie światowej. W 1934 roku Levi Strauss & Co. wyprodukowała pierwsze jeansy dla kobiet, tzw. lady levi’s, które znalazły się w amerykańskim magazynie Vogue. Od tego momentu niebieskie jeansy są dostępne również dla kobiet.

[pull_quote_center]Natomiast pierwszy model jeansów 501 w wersji dla kobiet pojawił dopiero w 1981 roku.[/pull_quote_center]

Jeansy Levi’s w Europie

W Europie jeansy Levi’s pojawiły się w latach 40-stych, jednak był to czas wojny, więc nikt nie zwracał wówczas na nie uwagi, zwłaszcza że były odzieżą noszoną przez żołnierzy. Dopiero w latach 50-tych zainteresowano się nimi, jako stylową odzieżą, głównie za sprawą filmów amerykańskich z tego okresu. Jednak prawdziwa popularność przypada na latach 60-te, między innymi za sprawą takich sław, jak James Dean, Elvis Presley czy Brigitte Bardot.

Pierwsze reklamy jeansów Levi’s

Lata 60-te i początek 70-tych to czas pierwszych reklam marki Levi’s. Najpierw jeansy reklamowano w radiu, następnie pojawiły się one w telewizyjnych spotach reklamowych, wkrótce też na okładce płyty Rolling Stones’ów (proj. Andy Warhol).

W tym czasie modyfikacji uległy pewne elementy dotychczas wyróżniające markę. W 1971 roku zmieniono litery na czerwonej wszywce, w szczególności „E”, które odtąd pisane jest jako małe „e”. Tym samym wyjątkowo cenne stały się modele z nazwą zapisaną w formie pierwotnej.

501 w wersji non-denim

W 2013 roku model 501 świętował 140 urodziny. Z tej okazji powstała specjalna kolekcja, na którą składają się jeansy w czterech kolorach: ivy green, true chino, chalk blue i mineral red. Jednak kolorystyka to nie wszystko. Wprowadzono pewne ulepszenia w tkaninie i dokonano estetyczne zmiany, zachowując jednak klasyczny fason.

Dziś jeansy to nie tylko moda, ale też pewien aspekt kulturowy. Analizując historię marki i produktu, za fenomen można uznać fakt, iż spodnie zaprojektowane z myślą o robotnikach, stały się stylową odzieżą noszoną przez osoby przynależące do różnych warstw i grup społecznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here