Zapewne ani Levi Strauss, ani Jacob Davis nie przypuszczali, że ich spodnie w XX wieku tak śmiało wkroczą do świata mody, stając się wyznacznikiem pewnego stylu. Obecnie jeansy Levis produkowane są w wielu różnych fasonach, damskich oraz męskich, i sprzedawane w ponad 120 krajach. Oto krótka historia sukcesu „blue jeans”.

Po prostu spodnie

Pierwsza para jeansów od Straussa i Davisa miała bardzo prosty krój – jak to zwykłe ubranie robocze. Dwie nogawki, jak to spodnie, do tego szelki z klamrą z tyłu i guzikami. Zaledwie jedna kieszeń, dość mała, znajdująca się po prawej stronie, i oczywiście słynne nity wzmacniające spodnie. Nic nadzwyczajnego, ale przecież nie fason w tym czasie był najważniejszy, lecz wytrzymałość spodni.

Dwa konie i numer 501

Aby jeszcze bardziej wyróżnić swój produkt spośród innych mu podobnych – bo przecież nie takich samych, Levi i Jacob przyozdobili spodnie skórzaną naszywką. W 1886 roku pojawił się symbol jeansów Levi’s znany do dziś – logo z dwoma odwróconymi do siebie końmi. Wkrótce też, około 1890 roku wspólnicy zdecydowali, aby na każdej parze pojawiało się oznaczenie liczbowe, będące w istocie numerem serii. Tak narodził się model 501 – jeansy Levi’s 501, który swoją premierę miał początkiem XX wieku. W tym czasie dodano też drugą tylną kieszeń, a dwie dekady później szlufki – gdyż modne stały się paski.

Rok 1890 to również czas kiedy do domeny publicznej trafił patent na nity, dotąd zarezerwowany wyłączone dla marki Levi’s. Metalowe wzmocnienia stosunkowo szybko zaczęły stosować inne marki, w tym największy dziś konkurent jeansów Levi’s, Wrangler.

Lata 30-ste do kolejne rewolucje w fasonie blue jeans. Na tylnej kieszeni pojawiło się łukowate przeszycie (tzw. Arcuate opatentowane w 1943 r.), a prawdziwym przełomem wydaje się zastąpienie guzików zamkiem błyskawicznym. Natomiast dodanie czerwonej wszywki Red Tab z białym napisem odróżniającej oryginalne Levi’s od innych tego typu spodni to niemal przysłowiowa „kropka nad i”.

jeansy_levis

Również dla kobiet

Mimo że kobiety na Dzikim Zachodzie miały odwagę zakładać spodnie (często jako bunt przeciw dyskryminacji płci), spodnie oficjalnie do mody damskiej weszły dopiero po I wojnie światowej. W 1934 roku Levi Strauss & Co. wyprodukowała pierwsze jeansy dla kobiet, tzw. lady levi’s, które znalazły się w amerykańskim magazynie Vogue. Od tego momentu niebieskie jeansy są dostępne również dla kobiet.

Natomiast pierwszy model jeansów 501 w wersji dla kobiet pojawił dopiero w 1981 roku.

Jeansy Levi’s w Europie

W Europie jeansy Levi’s pojawiły się w latach 40-stych, jednak był to czas wojny, więc nikt nie zwracał wówczas na nie uwagi, zwłaszcza że były odzieżą noszoną przez żołnierzy. Dopiero w latach 50-tych zainteresowano się nimi, jako stylową odzieżą, głównie za sprawą filmów amerykańskich z tego okresu. Jednak prawdziwa popularność przypada na latach 60-te, między innymi za sprawą takich sław, jak James Dean, Elvis Presley czy Brigitte Bardot.

Pierwsze reklamy jeansów Levi’s

Lata 60-te i początek 70-tych to czas pierwszych reklam marki Levi’s. Najpierw jeansy reklamowano w radiu, następnie pojawiły się one w telewizyjnych spotach reklamowych, wkrótce też na okładce płyty Rolling Stones’ów (proj. Andy Warhol).

W tym czasie modyfikacji uległy pewne elementy dotychczas wyróżniające markę. W 1971 roku zmieniono litery na czerwonej wszywce, w szczególności „E”, które odtąd pisane jest jako małe „e”. Tym samym wyjątkowo cenne stały się modele z nazwą zapisaną w formie pierwotnej.

501 w wersji non-denim

W 2013 roku model 501 świętował 140 urodziny. Z tej okazji powstała specjalna kolekcja, na którą składają się jeansy w czterech kolorach: ivy green, true chino, chalk blue i mineral red. Jednak kolorystyka to nie wszystko. Wprowadzono pewne ulepszenia w tkaninie i dokonano estetyczne zmiany, zachowując jednak klasyczny fason.

Dziś jeansy to nie tylko moda, ale też pewien aspekt kulturowy. Analizując historię marki i produktu, za fenomen można uznać fakt, iż spodnie zaprojektowane z myślą o robotnikach, stały się stylową odzieżą noszoną przez osoby przynależące do różnych warstw i grup społecznych.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź