Zasada odwróconej piramidy do reguła obowiązująca tak dziennikarzy, jak i copywriterów. Odnosi się ona nie tyle do budowy tekstu, ile do rozmieszczania w nim informacji. Krótko mówiąc – od szczegółu do ogółu, co oznacza, że sedno sprawy jest zawsze najważniejsze i powinno znaleźć się na początku.

Koncentracja internauty

Stosowanie zasady odwróconej piramidy ma związek z percepcją tekstu z monitora, która, jak powszechnie wiadomo, jest mniejsza – nawet o 25%. To zaś powoduje, że internauta szybciej ulega dekoncentracji, jego uwaga ulega rozproszeniu i rezygnuje on z czytania już nawet po zapoznaniu się z tytułem i leadem. W związku z tym najważniejsze informacje zawsze należy podawać już na samym początku, kiedy jest około 80% szans, że czytelnik je przeczyta. Z każdym kolejnym akapitem szanse maleją, ponieważ tylko 20% internautów czyta całość tekstu.

Konkretne wprowadzenie

Napięcie budowane jest w literaturze i dlatego to właśnie tam często spotykamy się z niedopowiedzeniami. Pisanie na potrzeby Internetu zasadniczo się różni od literackości. Subtelne wprowadzanie w tematykę sprawia, że internauta zniecierpliwiony najczęściej rezygnuje z czytania. Dlatego też należy zrezygnować z długiego i zawiłego wprowadzenia na rzecz konkretnego tytułu i leadu. To właśnie te dwa elementy tekstu niosą ze sobą wartość informacyjną, dostarczając czytelnikowi szczegółów na temat tekstu. Jak zatem zaczynać tekst – zwyczajnie, „prosto z mostu”.

Na podstawie tytułu i leadu internauta podejmuje decyzję, czy będzie czytał dalszą część tekstu.

Najważniejsze na początek

 Zatem, treść musi być tak skonstruowana, aby najważniejsze dla czytelnika informacje zawarte były na samym początku przekazu. Dlatego już na wstępie należy wyeksponować istotne szczegóły, wskazać sedno będące podstawą tekstu.

zasadaodwroconejpiramidy

Im ważniejsze zagadnienie, tym wyżej powinno się znajdować i bardziej powinno się wyróżniać.

Po konkretnym wprowadzeniu, zawierającym fundamentalne zagadnienie, można przejść do szczegółów istotnych dla jego wyjaśnienia. Podawane są one w kolejnych akapitach tekstu, przy czym w pierwszym, następującym tuż po leadzie, warto wskazać ich związek z głównym zagadnieniem. Dodatkowe informacje, będące tylko uzupełnieniem w kontekście omawianego zagadnienia, umieszcza się w końcowej części tekstu.

O czym należy pamiętać? O oczekiwaniach użytkowników. Zasada odwróconej piramidy jest odpowiedzią na oczekiwania czytelników Internetu, którzy zgodnie z zasadą KISS (Keep It Short and Simply) oczekują „szybkich” i „konkretnych” informacji.

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź