Powszechnie panuje błędne przekonanie, że copywriter to osoba zajmująca się wyłącznie tworzeniem haseł reklamowych i pisaniem tekstów do ulotek oraz folderów. W rzeczywistości uczestniczy on w przygotowywaniu koncepcji kampanii marketingowej (reklamowej) i w twórczej realizacji opracowanej strategii. Na czym więc dokładnie polega zawód copywritera? Dlaczego jest on tak ważną osobą w świecie reklamy i marketingu?

Specjalista copywriter

Nikła wiedza na temat tego zawodu wynika poniekąd z obco brzmiącej nazwy, która kojarzy się przede wszystkim z „pisaniem”. Jeśli rozważyć tą kwestię w kontekście reklamy, automatycznie nasuwa się myśl, że copywriter po prostu pisze teksty reklamowe, którymi dla większości są slogany i treści na folderach. W tym jednak miejscu należy podkreślić, że marketing i reklama to nie tylko hasła i ulotki, ale rozbudowane kampanie tworzone na potrzeby nowoczesnych mediów i z wykorzystaniem nowych technologii.

W związku z tym do obowiązków copywritera, owszem, należy przygotowywanie sloganów i tekstów reklamowych. Jednak ponadto zajmuje się on tworzeniem materiałów do kampanii marketingowych, jak:

  • artykuły i informacje prasowe,
  • prezentacje multimedialne,
  • scenariusze filmów reklamowych.

Praca copywritera nie kończy się jednak na etapie przygotowania materiałów. Jego rola jest znacznie ważniejsza.

Pomysłodawca – redaktor

Jak dotąd, wywodząca się z języka angielskiego nazwa „copywriter” nie doczekała się polskiego odpowiednika – i pewnie się nie doczeka. Jednak we Francji udało się stworzyć rodzimą nazwę, która idealnie odzwierciedla specyfikę tego zawodu. Concepteur-redacteur, czyli pomysłodawca – redaktor to osoba współtworząca kampanię marketingową (również reklamę) na każdym jej etapie – tak przygotowania, jak i realizacji.

Praca copywritera zaczyna się już w chwili pojawienia się zlecenia na reklamę bądź kampanię marketingową. Na podstawie briefu (charakteryzującego firmę i zawierającego wytyczne odnośnie zamawianej kampanii) opracowywane są ogólne założenia, po czym copywriter wymyśla koncepcję kampanii i proponuje materiały, które mają się na nią składać – w swojej pracy wykorzystując przede wszystkim słowa. Jako pomysłodawca, copywriter nadzoruje prace nad przygotowaniem treści reklamowych, wprowadzając niezbędne modyfikacje. Jest więc odpowiedzialny zarówno za pomysł, jak i realizację, a następnie przebieg prac związanych z kampanią.

Dream Team

Mimo że na barkach copywritera spoczywa duża odpowiedzialność, nad kampanią marketingową (czy reklamą) nie pracuje sam. Najczęściej jest członkiem zespołu, w skład którego wchodzą również art director i account manager. Jak zatem wygląda podział ról i zakres obowiązków w takim Dream Teamie? Oto obowiązujący podział:

  • copywriter – twórca koncepcji kampanii i koordynator działań, odpowiedzialny za realizację pomysłu i stronę tekstową, a także właściwą interpretację pomysłów,
  • art director – grafik zajmujący się wizualną stroną kampanii,
  • account manager – koordynator odpowiedzialny za komunikację w zespole i kontakt z klientem.

W kontekście Dream Teamu kluczowe znaczenie ma „współpraca”. Bardzo trudno będzie przygotować kampanię na naprawdę wysokim poziomie, a co ważne skuteczną, jeśli zabraknie choć jednego członka zespołu. W marketingu i reklamie współpraca ma naprawdę ogromne znacznie. Dlaczego?

Wprawdzie to account manager spotyka się z klientem, ale często towarzyszy mu copywriter, który dba o zgodność przygotowywanych treści (tekstów i obrazów) z ogólną koncepcją strategii marketingowej. Wprawdzie to copywriter prezentuje najbardziej kreatywne pomysły i koncepcje, ale ich realizacja nie byłaby możliwa bez art directora opracowującego ich graficzną wizualizację. Wprawdzie to art director tworzy obraz, ale zwykle na bazie pomysłów copywritera. Jak więc widać, tylko praca zespołowa przynosi pożądane efekty.

Trzeba jednak podkreślić, że praca Dream Teamu to nie tylko „kreatywna zabawa słowem i obrazem”. Dla przygotowania i zrealizowania efektywnej kampanii marketingowej konieczne są badania rynku (tendencji), analiza działań konkurencji i zachowań konsumentów.

Dream Team to niewątpliwie zespół kreatywny, gdzie pracuje się zgodnie z zasadą „w grupie siła”. Najlepsze pomysły i kampanie powstają z reguły tam, gdzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” trzymają i nawzajem się wspierają.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj odpowiedź